list-style

Siden er opdateret 21. 12. 2011

En liste er ikke bare en liste. Dels kan man i uordnede lister give listepunkttegnet forskelligt udseende, hvilken f.eks. kan være nyttigt, når man arbejder med lister i flere niveauer. Og dels kan man indsætte et lille billede som listepunkttegn. Eller vælge ikke at have et listepunkttegn.

For de ordnede lister gælder, at man kan vælge mellem arabertal (0-9) eller romertal (her kan man skelne mellem store og små bogstaver som talrepræsentanter) eller alfabetisk markering af listepunkter (igen med skelnen mellem store og små bogstaver).

Eksempler på samlet definition af list-style-type, list-style-position og list-style-image.

Eksempel på uordnet liste:

<ul style="list-style-type:circle;">
<li>listepunkt 1</li>
<li>listepunkt 2</li>
<li style="list-style:square indide;">listepunkt 3</li>
<li style="list-style:square indide url(../../images/pil.gif);">listepunkt 4</li>
</ul>

Eksempel på ordnet liste:

1. listepunkt 1
  2. listepunkt 2