Formularer

Brugerfelter

Emnet bruger-input er så omfattende, at jeg har valgt at dele det op i mindre bidder:

textarea

Siden er opdateret 26.4.2007

<textarea name="input" rows="5" cols="40"></textarea>

Denne input-type laver et skrivefelt med bredden defineret i cols og med et linjeantal defineret i rows. Værdierne er karakterer (bogstaver) i både bredde og højde (ikke pixels).

<textarea name="input" class="borderdef" rows="5" cols="40"></textarea>

Et textarea kan som input af typen text formateres med css og denne formatering vil have højere prioritet end definitionen i html, men definitionen i html er stadig obligatorisk.

area.borderdef{
width: 300px;
border: 1px solid #ccf;
font-size: 10px;
font-family: verdana, sans-serif;

Vær i øvrigt opmærksom på, at MSIE og Opera altid laver en scrollbar, men tilføjer scrollknappen, når der bliver brug for den. Firefox laver først scrollbaren med scrollknap, når der bliver brug for det.

<textarea name="limitedinput" rows="5" cols="40"></textarea>

Først laves en fil function.js med nedenfor viste kode - eller nedenfor viste kode indsættes i en sådan eksisterende fil:

function init() {
  var oForm = document.forms["FORMENSNAVN"];
  if (oForm) {
    var oFelt = oForm.elements["FELTETSNAVN"];
    if (oFelt) {
      oFelt.onkeypress = function() {
        return (this.value.length<250);
window.onload = init;

Scriptet er udformet således, at det kun rammer et bestemt navngivet felt i en bestemt navngivet formular. Udskift FORMENSNAVN med det id, du har givet den formular, hvori befinder sig det text-area, hvor du vil begrænse mængden af input. Udskif også FELTETSNAVN med feltets faktiske navn.

<textarea class="t11" name="input" rows="4" cols="40" readonly="readonly">Denne tekst kan ikke slettes eller overskrives</textarea>

Et textarea kan skrivebeskyttes på samme måde som et input af typen text, men teksten indsættes i feltet på en anden måde.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2000
Du er her: Forsiden - html - Formularer