Formularer

Brugerfelter

Emnet bruger-input er så omfattende, at jeg har valgt at dele det op i mindre bidder:

input type="button"

Siden er opdateret 22. 8. 2009

Der er også muligheder for at indsætte knapper på en side, uden at den sidder i en egentlig formular. Knappen skal ganske vist formelt befinde sig i en formular, hvis den skal virke, men det er en anden sag.

Knapperne anvendes til at få browseren til at foretage sig ganske bestemte ting. Jeg kan nævne sådan noget som at

Inputfelter af typen button lader sig let style med css. En definition i cssinput rammer alle elementer uanset type:

input {
  border: 1px solid #ccf;

Skal kun input af denne type styles, specifiserer man det i css ved at skrive input[type="button"]:

input[type="button"] {
  border: 1px solid #ccf;

Man laver knappen på den måde, at man i en lille formular erklærer knappen og definerer, hvad knappen skal afstedkomme:

Bemærk, at det ikke nytter noget at lægge handlingen ind som værdi til action, da knappen ikke er en submit-knap.

En sådan browsergenereret knap kan du også selv bestemme faven på. Det gør du helt enkelt ved at sætte noget inline-css ind i knappen. Eller du definerer i externt css, at formularknapper skal have en bestemt farve:

<form method="get" action=""><p><input type="button" style="color:yellow;background:blue value="Den ønskede knaptekst" onclick="javascript:den_ønskede_funktion(); return false"></p></form>

Det giver - som du sikkert gætter - en blå knap med gul tekst.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2000
Du er her: Forsiden - html - Formularer