Formularer

Brugerfelter

Emnet bruger-input er så omfattende, at jeg har valgt at dele det op i mindre bidder:

input type="file"

Siden er opdateret 22. 8. 2009

Inputfelter af typen file lader sig kun delvist - og med forskelligt udkomme i forskellige browsere - style med css. En definition i cssinput rammer alle elementer uanset type:

input {
  border: 1px solid #ccf;

Skal kun input af denne type styles, specifiserer man det i css ved at skrive input[type="file"]:

input[type="file"] {

<input type="file" size="40" name="file" />

Denne inputtype muliggør at vedhæfte brugervalgte filer til den mail, som sendes. Den nærmere beskrivelse kan du læse i rfc1867 - forklaringen er på engelsk. Kort beskrevet skal formularen kommunikere med et serverside-script - asp eller php - der så tager sig af den videre håndtering data fra formularen.

En anden mulig anvendelse er upload af filer til serveren. Dette kræver så også, at serveren tillader det og at der køres noget serverside-script, som kan varetage dette upload.

<input type="file" class="borderdef" size="40" name="file" />

Denne input-type lader sig ikke ret godt formatere med css i Firefox, I MSIE og Opera går det derimod bedre. MSIE optegner inputfeltet præcist på samme måde som de andre felter at typerne <input type="text" ...> og <textarea>. Opera styrer bredden på plads og sætter den blå kant om tekstfeltet, men fjerner ikke det forsænkede udseende.

input.borderdef{
width: 300px;
font-size: 10px;
font-family: verdana, sans-serif;