Styling af hjemmesiden med CSS

Mobil / PDA og andre css

Siden er opdateret 10. 12. 2005

Førhen var det nødvendigt med et specielt kodesprog WAP (Wireless Application Protokol), når man lavede hjemmesider beregnet til at skulle ses i en mobiltelefons ret lille display. Sådan er det ikke mere, mobiltelefonernes display er efterhånden så store og tilpas højopløste til, at en almindelig webside kan indlæses - hvis bare css er tilpasset til formålet.

Også PDA'er kan nu 'gå på nettet' og også de har - i forhold til en desk- eller labtop computer begrænset skærmstørrelse. De har derfor også brug for et specielt css.

Til det brug etablerer man en ekstra css-fil - handheld.css, hvor de forskellige specifikationer er specielt tilpasset det trods alt stadig ret lille display.

For at få denne handheld.css til at virke, skal der i sidens head etableres et kald til den (på samme måde som kaldet til den eksterne css til skærmvisning (nederste kodelinje):

<link rel="stylesheet" href="screen.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="printer.css" type="text/css" media="handheld">

Det er vigtigt, at kaldet til handheld.css sættes efter kaldet til screen.css, da du ellers risikerer, at screen.css annullerer de settings, du har i handheld.css, når siden indlæses i mobiltelefonen.

Af andre media-typer kan jeg så nævne:

media="tty"
css-definitionen er gældende for enheder, der kun kan udskrive med monospace-font.
media="tv"
css-definitionen er gældende for enheder med lav billedopløsning - f.eks. TV-apparater.
media="braille"
css-definitionen er gældende for enheder, der udskriver sidens indhold med 'blindeskrift'.
media="projection"
css-definitionen er gældende for projektorer (der kaster browserbilledet op i stor størrelse på en væg). Normalt vil man i dag bruge samme css som til screen.
media="aural"
css-definitionen er gældende for talesyntese-applikationer, der 'læser' siden op for blinde og svagtseende.
Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen februar 2003
Du er her: Forsiden - css - Styling af hjemmesiden med CSS