Animation - levende billeder

Siden er opdateret 23. 1. 2006

Generelt må man sige, at animerede (levende) billeder i HTML-dokumenter så vidt muligt bør undgås. De tager frygtelig lang tid at dovnloade, fordi deres filer er ret store og ofte virker de distraherende i forhold til det budskab, der må forventes at være indeholdt i dokumentet. Men vi skal heller ikke blive hellige - der er da situationer, hvor det kan have en oplivende eller illustrerende effekt at anvende animerede billeder.

Vi ser her, hvordan fire forskellige enkeltbilleder er blevet sat sammen til en animeret *.GIF-fil.
Når du anskaffer Paint Shop Pro følger også programmet Animation Shop som er ganske nem at lave animationer i.

Ovenfor ser du Animation Shop's editor med den animation indlæst, som du så lige ovenover. Der er to mulige fremgangsmåder, for at nå frem til dette resultat. Vi tager først håndkraftmetoden:

I Animation Shop's editor klikker du på det ikon, der er nummer 2 fra venstre oppe foroven. Du får så først dialogboksen, som du ser til højre. Når du har sat billedstørrelsen og klikket på OK, får du nedenstående rammeserie i editoren.

Du kan nu begynde at indsætte billeder i rammerne ét efter ét. Du klikker på menulinjens Edit, derefter på menuens Insert Frames og endelig på under­menuens From File.

Du får nu den dialogboks, du ser her til højre. Du klikker så på Add File... og i den næste (velkendte) dialogboks vælger du den fil, der skal være det første billede i din animation. Du fortsætter med at indsætte billeder ved at klikke på Add File..., indtil du har alle planlagte billeder indlæst. Til sidst klikker du på OK.

Tilbage i animationeditoren sletter du den sidste (tomme) ramme, hvis du vil have animationen til at køre i loop, eller hvis den ikke skal stoppe med at være usynlig.

Vi er nu i princippet klar til at gemme animationen som en fil. Det gør du ved at klikke på disketteikonet oppe i værktøjslinjen. Men måske skulle vi lige tjekke, at animationen virker rigtigt.

Du klikker på det venstre af de ikoner, du ser her. De sidder oppe i værktøjslinjen.

Du får derved et lille vindue med animationen kørende, så du kan kontrol­lere, at animationen fungerer som ønsket.

Hvis du synes, det går lidt for hurtigt eller langsomt, vender du tilbage til 'filmstrimlen', hvor du højreklikker på hvert enkelt billede og i pop up menuen venstreklikker du på Properties.

I den fremkomne dialogboks ændrer du Display time, den er som standard sat til 10/100 sekunder, men hvis du ændrer det til 17/100, kommer det til at gå i et mere normalt tempo i denne animation (sammenlign med animationen højere oppe).
Husk at slutte af med at gemme ændringerne.

Første gang du gemmer, efter at have samlet filer til en animation, får du denne dialogboks. Inden du klikker på Næste >, bør du lige klikke en gang på Customize... for at tjekke, at farvedybden ikke bliver ringere end du har tænkt dig.

Det er sjældent en god ide at sætte antallat af farver lavere end 16, med mindre man arbejder med sort / hvide animationer.

Når du i dialogboksen Animation Quality klikker på Næste >, får du denne info-boks, hvor du kan følge med i processen med at lave den animerede fil.
Når alle 4 linjer er blevet blå, klikker du på Næste >.

Du får nu tilsidst denne info-boks, der fortæller dig anslåede downloadtider for den animerede fil ved forskellige modem-hastigheder.
Så snart du har kigget dig mæt på disse oplysninger, klikker du på Udfør.

Skulle du noget sted undervejs i processen være utilfreds med resultatet, kan du klikke på Tilbage og i forrige boks ændre nogle parametre, indtil du kommer til et tilfreds­stillende resultat.

Den anden mulighed for at lave animationer i Animation Shop er at bruge den indbyggede Animation Wizard. Den aktiverer du ved at klikke på ikonet længst til venstre i Animation Shop's værktøjslinje.

Her ser du et stadie i wizarden, hvor de valgte enkeltbilleder er indlæst.

Hvis rækkefølgen ikke er rigtig, kan du markere et billede og derefter trykke Move Up eller Move Down, til rækkefølgen er rigtig.

Du er klar til at trykke på Næste >.

Både frem til dette punkt og resten af vejen skulle du kunne klare uden yderligere forklaringer.

Når du nu har kigget lidt på min animation, får du måske lyst til at lade manden gå hen over skærmen. Lav så et billedfelt med højden 54 pixels og en bredde på f.eks. 500 pixels. Indkopiér det første billede nær venstre ende af billedfeltet. Lav et nyt felt af samme størrelse og indkopiér det andet billede forskudt 7 pixels mod højre i forhold til på det første felt. Fortsæt på denne måde, indtil du har det nødvendige antal billeder, for at få manden til at bevæge sig den planlagte strækning. Saml derefter billederne i en animation som vist ovenfor.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen november 1998
Du er her: Forsiden - grafik - Animation - levende billeder