Brugere lige nu: 1 Hjemmesideskolen - Formular til php-formmail

Formular til php-formmail

Siden er opdateret d. 30. 4. 2017

Herunder ser du en formular, der fungerer via et php-script: Når brugere klikker på Send mail, sender formularen det indtastede til et phpscript på serveren. Her sker den videre ekspedition (heri ligger modtagerens emailadresse - bekvemt uden for spamrobotternes rækkevidde).

Husk at udfylde alle felter

Formularen er helt enkel, ikke noget hokuspokus her:

<form method="post" action="sender.php">

<fieldset>
<legend>Husk at udfylde alle felter</legend>

<label for="t1">Navn:</label>
<input id="t1" type="text" name="name" /><br />

<label for="t2">Email:</label>
<input id="t2" type="text" name="email" /><br />

<label for="t3">Emne:</label>
<input id="t3" type="text" name="emne" /><br />

<span class="ikkese"><label for="t7">Subject:</label>
<input id="t7" type="text" name="subject" /></span>

<label for="t4">Besked:</label>
<textarea id="t4" name="besked" rows="10" cols="49"></textarea><br />

<label for="t5">Ønskes kopi?</label>
<input type="checkbox" id="t5" name="customer_copy" checked="checked" />

<label for="t6">&nbsp;</label><input id="t6" type="submit" name="submit" value=" Send mail " />
&nbsp; &nbsp; <input type="reset" value=" Slet alt " />
</fieldset>
</form>

Feltet med class-definitionen "ikkese" gør du i din css-fil usynlig for almindelige brugere sådan:

.ikkese {
display: none;

Øverst i sender.php - før der sendes noget til browseren, hvilket også betyder før din DocType - lægger du denne kode. Koden tjekker, om der er skrevet noget i det "forbudte" felt og dermed om det er en spambot, der har udfyldt formularen:

<?
if (!empty($_POST['subject'])) {
  header ("Location: blokeret.php");
 exit;
?>

Udtykket !empty($_POST['subject']) betyder "hvis feltet subject ikke er tomt". Er det tilfældet, at dette felt ikke er tomt, viderestilles til blokeret.php, ellers kører scriptet bare videre nede i sidens <body>.

Husk at få lavet en fejlside blokeret.php, som spambotten kan sendes til. Fejlsiden må ikke indeholde brugbar information om, hvorfor mailen ikke blev sendt - bedst vil det være at skrive den engelske tekst Message was successfully sent. - "Meddelelsen er blevet sendt uden problemer".

Det php-script, der behandler det indtastede i formularen og sender det til modtageren (dig), indsætter du i bodysender.php (siden, der øverst tjekker for spambotter):

<?php
if (isset($_POST['submit']))
 if (!empty($_POST['name']) && // tjek, at der er skrevet et navn
 !empty($_POST['email']) &&    // tjek, at der er skrevet en e-mail-adresse
 !empty($_POST['emne']) &&  // tjek, at der er skrevet et emne
 !empty($_POST['besked']) &&  // tjek, at der er skrevet en besked

!strpos($_POST['name'], "dit_domain.dk") &&  // tjek, at dit domæne ikke er skrevet i feltet "navn"
 !strpos($_POST['email'], "dit_domain.dk") && // tjek, at dit domæne ikke er skrevet i feltet "email"
 !strpos($_POST['name'], "@") &&  // tjek, at der ikke er et @ i "navn"
 !preg_match('/\r/',$_POST['name']) && // tjek, at der ikke er "vogn-retur" i "navn"
 !preg_match('/\n/',$_POST['name']) &&  // tjek, at der ikke er "linjeskift" i "navn"
 !preg_match('/\r/',$_POST['email']) &&  // tjek, at der ikke er "vogn-retur" i "email"
 !preg_match('/\n/',$_POST['email']))  // tjek, at der ikke er "linjeskift" i "email"

// er alt ok, fortsættes med afsendelse af mailen
  $headers="From: ".$_POST['name']."<".$_POST['email'].">";
  if (@$_POST['customer_copy'])
   $headers .= "\r\nBcc: ".$_POST['email'];
  $body .= "Den " . date("d/m y") . " kl. " . date("G:i") . " skrev " . $_POST['name'] . ":\r\n\r\n" . $_POST['besked'];
  if (@mail("dit.navn@dit_domain.dk", strip_tags($_POST['emne']),
  stripslashes(strip_tags($body)), $headers))
  {
   echo "<p>Tak for din henvendelse. Jeg svarer så hurtigt som muligt.</p>";
  else
   echo "<p>E-mailen blev ikke sendt. Der skete en fejl. Prøv igen!</p>";
 else
 {
  echo "<p>Mailen kunne ikke sendes, alle felter skal udfyldes korrekt!</p>";
?>

De kodelinjer, hvor der i kommentaret står "Tjek, at dit domæne ..." og "Tjek, at der ikke ..." har det formål at fange eventuelle forsøg på injection fa spammere.

Kodelinjen if (@$_POST['customer_copy']) tjekker, om afsenderen ønsker en kopi af den sendte mail og den efterfølgende kodelinje $headers .= "\r\nBcc: ".$_POST['email'] sender i så fald denne mail-kopi til den email-adresse, som afsenderen har indtastet.

I de to linjer, hvor kommentaren lyder "Tjek, at dit domæne ...", indsætter du dit domæne, hvor der i koden står dit_domain.dk.

I sekstende kodelinje udskifter du dit.navn@dit_domain.dk med din egen mail-adresse.

Jeg skrev før kodeboksen med php-koden, at scriptet skal lægges ind i <body></body>sender.php.

Hvis du vil gøre det lidt mere elegant, lægger du yderligere omkring scriptet en <div id="indhold"></div>. Du skal så med css gøre plads over eller ved siden af denne div, så du kan få plads til en menu. Menuen tilføjer du sidens kildekode mellem <body> og <div id="indhold>:

body i sender.php:

<body>
Indsæt din menukode her
<div id="indhold>
Her indsætter du dit php-script
</div>
</body>