Sæt en gæstebog på din side

Gæstebog med php og txt-fil som database

Siden er opdateret 6.2.2007

Jeg har afprøvet og modificeret en php-gæstebog hentet fra Ridwank. Gæstebogen bruger en simpel txt-fil til database. Dermed er du uafhængig af adgang til en MySql-database. Denne gæstebog er lige til at pakke ud og tage i brug.

1. Du downloader zip-filen.
  2. Du pakker zipfilens indhold ud i en passende mappe.
  3. Du etablerer link til filen guestbook.php.
  4. Din gæstebog er køreklar.

Et par kommentarer til gæstebogen:

1. Databasefilen, der registrerer og opbevarer de besøgendes indlæg, hedder data.txt. Fil-navnet er defineret i første kodelinje filen var.inc.php. Vælger du af hensyn til sikkerheden at omdøbe datafilen, skal du så også rette i var.inc.php.
  2. Gæstebog-filen hedder pt. guestbook.php - en god beskyttelse mod at siden findes af spambotter vil være at omdøbe den til noget ulogisk, f.eks. zjc23.php. Du skal så bare rette tilsvarende i action i filen gbskriv.php.
  3. Formularen til at skrive nye indlæg hedder gbskriv.php.

Administrationsmodulet

Administrationsmodulet består af filen adm_guestbook.php. Det giver adgang til både at rette i og at slette indlæg.

Siden adm_guestbook.php er password-beskyttet. Brugernavn og password er defineret i var.inc.php i tredje og fjerde kodelinje:

$adm_user="gaest"; // administrators brugernavn
$adm_pswd="lukmigind"; // administrators password

I filen var.inc.php definerer du i første linje navnet på den tekstfil, der indeholder data for gæstebogen og i anden linje sætter du en begrænsning på det antal tegn, brugeren kan indsætte i kommentar-feltet:

$data="data.txt"; // filen til gæstebogsdata
$maxchar=250; // maksimum antal karakterer i gæstebogskommentarer