En mail-editor på hjemmesiden

Hop længere ned på siden, til:

På nye sider:

Nyhedsbreve:

Siden er opdateret 8. 3. 2009

Man kan få en e-mail tilsendt fra sin hjemmesidepå flere måder. De fleste behøver ikke indebære, at brugeren skal åbne et postprogram. Der skal i princippet blot lidt script og en formular på siden til at klare den paragraf.

Herunder ser du en formular, der illuderer at fungere som en simpel mail-editor - formularen er 'død', så du kan ikke sende noget.

Husk at udfylde alle felter

Du kan se på siden om en formulars opbygning, hvorledes det gøres. Det behøver jeg ikke gentage her.

Forskellige muligheder for mailhåndtering

Der eksisterer forskellige muligheder for at afsende en mail fra en hjemmeside. Nogle kører med noget clientside, andre kører med noget serverside. Hvad man skal bruge, afhænger af de muligheder man har.

Jeg skal her prøve at gøre rede for de forskellige muligheder, deres fordele og/eller ulemper.

1. Man kan sende via brugerens mailprogram, dvs. at ved submit fra formularen sendes det skrevne til brugerens mailprogram som en mail og afsendes derfra.

Fordele:
    • Det er meget nemt at lave.
    • Det kan bruges overalt, hvor brugeren sidder på egen forbindelse.
    • Det er ikke afhængig af noget på sideejerens server.
    Ulemper
    • Det kan ikke bruges, hvis brugeren sidder ved en offentlig maskine uden adgang til at sende mail via et mailprogram.
    • Den mailadresse, mailen skal sendes til, ligger på den side, mailen sendes fra, så man skal anvende en del krumspring for at undgå spamrobotterne.
  2. Man kan sende via et cgi-script på serveren.

Ulemper
    • Det kræver, at webhost enten stiller cgi til rådighed eller tillader, at man selv installerer cgi på sin server.
  3. Man kan sende via et asp-script på serveren.

• Det kan bruges overalt, uanset hvor brugeren sidder.
    • Den emailadresse, som mailen skal sendes til, kan ikke opsnappes af spamrobotterne, for den ligger kun på serveren, hvor behandlingen af mailen forgår.
    Ulemper
    • Det kræver, at man kan køre asp på sin server.
  4. Man kan sende via et php-script på serveren.

Ulemper
    • Det kræver, at man kan køre php på sin server.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen september 2004
Du er her: Forsiden - scripts - En mail-editor på hjemmesiden