Formularer

<input type="submit" value="Send" />
</p>

</fieldset>

Den formular, jeg har vist øverst på siden, har fået sine input-grupper lagt ind i fieldset. Desuden har jeg brugt label til at styre placeringen af de enkelte inputs.

<fieldset>

Elementet fieldset bruges til at danne en samlende ramme om de synlige inputfelter. Ordet fieldset skal forstås som 'feltgruppe' eller 'input-gruppe'.

Et fieldset skal indeholde et legend.

Der er ikke noget til hinder for at have flere fieldsets i den samme formular. Det kan være brugbart, når der er forskellige grupper af input-typer. Der kan f.eks. i en formular være en input-gruppe, hvor man skal identificere sig - omgivet af et fieldset med egen legend efterfulgt af en input-gruppe, hvor man kan skrive en besked til modtageren eller hvor man skal besvare en række spørgsmål ved at krydse af i radioknapper eller checkbokse - omgivet af et fieldset med egen legend.

<legend>

Elementet legend bruges til at sætte en overskrift på en input-gruppe. Vær opmærksom på, at Opera 6.x sætter denne overskrift indenfor den omgivende fieldset-border. MSIE 5+, Mozilla 1+, Netscape 6+ og Opera 7.x sætter overskriften på fieldset-borderen.

<label for="t1">

Elementet label bruges til at dels tilføje forklarende tekst til de enkelte inputfelter og dels at sætte en fast venstre kant for disse felter (ved at tildele label en generel bredde i css).

De enkelte labels er med definitionen <label for="xx"> specifikt knyttet til et enkelt inputfelt, der har fået tildelt en tilsvarende ID <input id="xx" ...>.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2000
Du er her: Forsiden - html - Formularer