Inkluderet menufil på alle sider

... genbrug enkeltelementer på flere sider

Se også:

Inkludere i php

Siden er opdateret 12. 12. 2005

Hvis du arbejder med php-sider, kan du ikke anvende ovennævnte metode. Men du kan lave noget, der i princippet er det samme og som arbejder på den samme måde - dvs. at du laver topbar og menuen i en særskilt fil på samme måde. Kun include-koden er anderledes. Har du ikke læst kapitlet om ssi - i shtml og asp, vil jeg derfor foreslå, at du gør det nu.

I php har du i øvrigt to valgmuligheder - der ikke kan sammenlignes med de muligheder, du har ved ssi (shtml / asp).

Den ene mulighed i php ser sådan ud:

<?php include("menu.inc.php"); ?>

Og den anden mulighed i php ser sådan ud:

<?php require("menu.inc.php"); ?>

Forskellen på de to er, at hvis du bruger include() og den fil, du vil hente, ikke ligger på angivet sted, sendes den inkluderende side alligevel af sted men med en warning, som fortæller, at det inkluderede element mangler.

Bruger du derimod require() og den fil, du vil hente, ikke ligger på angivne sted, stoppes afviklingen af hele php-scriptet og brugeren får ingenting - bortset fra en Fejl-500 (Server error) fejlside.

En anden forskel i forhold til ssi (shtml / asp) er, at du i flæng kan bruge relativ eller absolut stiangivelse til det inkluderede element.

Behøver jeg at sige, at dine sider selvfølgelig skal hedde php 'til efternavn', når vi snakker om php-sider?

Hvis der kan være problemer med at få inkluderingen i php til at fungere med absolut stiangivelse, kan du med lidt php-kode få detekteret den korrekte sti til web-stedets rodmappe:

<?php require($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/includes/menu.inc.php"); ?>

Derved fanger du filen menu.inc i mappen includes, som ligger i roden - uanset hvorfra i mappehierarkiet du inkluderer menuen.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen november 2002
Du er her: Forsiden - html - Inkluderet menu