Links - interne, eksterne eller mail

Kan man forestille sig hjemmesider uden et eneste link? Næppe, for hvordan skal man kunne komme videre fra den side. Uanset om det er til andre sider på samme site eller om det er til andre sites, så er netop links det, der gør Internet til det, vi forstår ved netop Internet:

Man klikker på et link og kommer et andet sted hen - eller henter en fil hjem.

Tabindex i menu

Siden er opdateret 11.12.2006

Man kan øge brugervenligheden i en menu ved at tilføje tabindex til de enkelte menupunkter. Det gøres ved at man i hvert menupunkt udvælger en rækkefølge, hvori punkterne skal markeres, når brugeren bruger tabulatortasten til at søge ned gennem menuen. Man skåner altså brugerens musearm.

Tabindex defineres i linktagget:

<a href="om.php" tabindex="3">Forsiden</a>

Der er lidt forskel på, hvordan de forskellige browsere agerer på tabulatortasten i forhold til tabindex:

Tabulatoren markerer først adresselinje, derefter et element, som jeg ikke har kunnet lokalisere. Dernæst markeres det link, der har fået tildelt tabindex="1", efterfulgt af tabindex="2", tabindex="3" osv. Man følger linket ved at trykke [Enter].
Gecko-baserede browsere
Netscape, Mozilla, Firefox, K-Meleon
Tabulatoren markerer straks det link, der har fået tildelt tabindex="1", efterfulgt af tabindex="2", tabindex="3" osv. Man følger linket ved at trykke [Enter].
Opera

Du skal selvfølgelig også have lov til at se funktionen demonstreret.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2004
Du er her: Forsiden - html - Links