En ny HTML-side fra grunden

Valg af editor

Siden er opdateret 7. 2. 2009

Nogle - og da især absolutte nybegyndere - foretrækker at lave hjemmesider i grafiske, såkaldt WYSIWYG (What You See Is What You Get) editorer. Man kan da også lave en hel del i en sådan editor. Dog vil jeg erfaringsmæssigt hævde, at de fleste WYSIWYG-editorer - om ikke alle - laver alt for knudret og tung kode.

Især vil jeg fraråde at lave hjemmesider i MS Word eller MS Publisher. Disse to programmer hævder ganske vist at kunne lave html-sider, men koden bliver tre til fem gange så tung som nødvendigt - tænk her både på den serverplads, du har til rådighed og på den tid, det vil tage dine brugere at hente dine sider.

Dertil kommer, at de fleste grafiske editorer ikke lever op til dagens standard, som foreskriver, at indhold lægges i de enkelte html-dokumenter, mens sidernes udseende styres via css.

Skal man have fuldstændig kontrol med, hvad det er, man laver og dermed hvordan det skal komme til at se ud, kommer man ikke uden om, at en simpel tekstbaseret editor eller en specieldesignet web-editor er langt lettere at have med at gøre - når man har lært sig grundbegreberne i HTML-kodning.

Personligt foretrækker jeg, efter at have eksperimenteret med forskellige muligheder, at redigere mine sider i Sten Hjelmstrands Stone's Web Writer. Den giver på én gang:

Denne side beskæftiger sig med de absolut elementære ting, man bruger til opbygning af en HTML-side.

Når du efter et stykke tid måske synes, at din side skal lives lidt mere op, kan du hente lidt inspiration i afsnittet Diverse Scripts.

Jeg kan i øvrigt opfordre til, at du downloader den HTML4-manual (i HTML-format), som den amerikanske organisation W3C (som udgiver HTML-standarden) har liggende.

Du bør absolut også - fra samme sted i øvrigt - hente CSS2-manualen. Den er lige så uundværlig som opslagsværk og reference, som HTML4-manualen.

Begge manualer er skrevet på engelsk! Download .zip-filerne, pak dem ud og læg dem på din harddisk. Lav i din startmenu et link til begge manualerne.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2000
Du er her: Forsiden - html - En ny HTML-side fra grunden