Tekstformatering i HTML

Man er næppe kommet ret langt i sit arbejde med at lave en hjemmeside, før behovet for at kunne styre skriftstørrelser, fonte, afsnit og overskrifter melder sig. Det er netop emnet for denne side.

Skriftstørrelser

Siden er opdateret 7. 12. 2011

Vi er nu nået til skriftstørrelser. Her vil jeg henvise til siden om CSS-styring af siderne, hvor har jeg vist, hvordan dette kan standardiseres, så du ikke hele tiden skal bestemme skriftstørrelser i al teksten, efterhånden som du skriver.

Skal du fastlægge en bestemt tekststørrelse et sted, kodes det på denne måde:

Sådan kodes det : Dette er resultatet :
<span style="font-size:20pt">Denne tekst er størrelse 20 pt.</span> Denne tekst er størrelse 20 pt.

Bestemmelse af skriftstørrelse kan naturligvis kombineres med bestemmelse af skrifttype. Skal du lave noget i skriften "Times" i størrelse 14pt fed, skal du kode sådan:

Sådan kodes det : Dette er resultatet :
<span style="font-family:times new roman,serif; font-size:14pt; font-weight:bold">Times størrelse 14 pt. fed</span> Times New Roman størrelse 14 pt. fed

Ud over pt har du mulighed for at definere dine tekststørrelser i px (er en smule mindre) eller em (refererer til standardindstilling i brugerens browser).

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2000
Du er her: Forsiden - html - Tekstformatering i HTML