Links - interne, eksterne eller mail

Kan man forestille sig hjemmesider uden et eneste link? Næppe, for hvordan skal man kunne komme videre fra den side. Uanset om det er til andre sider på samme site eller om det er til andre sites, så er netop links det, der gør Internet til det, vi forstår ved netop Internet:

Man klikker på et link og kommer et andet sted hen - eller henter en fil hjem.

Links til andre sider eller filer

Siden er opdateret 7. 2. 2009

At lave en link til en anden side på Internet eller en fil, der kan downloades, er ikke noget problem:

Udenom den tekstdel eller det billede, der skal udgøre det klikbare, laver du denne kode:

<a href="linkadresse">Linktekst eller -billede her</a>

hvor linkadresse er adressen på den side, som du vil sende brugeren videre til eller den fil, som brugeren skal kunne downloade.

<a href="links.php">Links</a>

Er der ikke tale om en side eller en fil på dit eget websted, skal du skrive den fuldstændige (absolutte) adresse.

<a href="http://www.hjemmesideskolen.dk/html/links.php">Links</a>

Indsæt den ønskede linktekst eller billede mellem anførselstegnene.

Er der derimod tale om en anden af dine egne sider på samme server - eller en fil, som du har lagt til download fra dit websted (på samme server) - kan du nøjes med at skrive en relativ adresse. En relativ adresse vil sige, at en fil eller en side, som befinder sig i samme mappe, som den side der linkes fra, kun skal noteres med navn og extention.

Indsæt den ønskede linktekst eller billede på punktummernes plads.

mapper

Befinder siden/filen sig i et ovenover liggende mappe, tilføjes lige før side-/filnavnet to punktummer og en skråstreg:

<a href="../sidenavn.htm">Links</a>

To mapper op betyder en fordobling af ovenstående:

<a href="../../sidenavn.htm">Links</a>

Befinder siden/filen sig i en undermappe, angives mappens navn og derefter siden/filen adskilt af en skråstreg:

<a href="undermappe/sidenavn.htm">Links</a>

Befinder målet sig i en parallel mappe, kan du kombinere ovenstående således: ../mappe/sidenavn.htm - en mappe op og derefter ned i en anden mappe.

Der eksisterer også den mulighed, at kun et udsnit af et givet billede bliver gjort "klikbart". Opskriften på dette finder du på siden HotSpot.

Et sidste lille raffinement, hvis du vil undgå, at brugerens browser laver en punkteret linje rundt om det klikbare, når der klikkes:

Du laver en fil function.js med dette indhold:

function fjernStipletLinie()
for (a in document.links) document.links[a].onfocus = document.links[a].blur;
if (document.all||document.getElementById)
document.onmousedown = fjernStipletLinie;

Filen lægges i roden på dit site og kaldes fra sidens <head> på denne måde:

I forbindelse med links vil du ofte støde på nogle begreber: URL, URN og URI. De har denne betydning:

URL
adressen, hvor et objekt (et dokument, et billede eller en fil) på nettet kan lokaliseres.
URN
et objekt, der kan lokaliseres på nettet.
URI
summen af URL og URN

Et eksempel:

I linjen herover udgør den røde tekst en URL. Den blå tekst udgør en URN. Hele linjen udgør en URI.

Et andet eksempel:

I første eksempel er det en side, der kan hentes hjem i browseren. I det andet eksempel er det en fil, der kan downloades.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2004
Du er her: Forsiden - html - Links