Luk overflødige vinduer efter brug

Man lukker da efter sig

Siden er opdateret 13. 7. 2006

Undertiden ser man sig nødsaget til at åbne et vindue med noget supplerende information. Men uanset årsagen til, at man har ladet brugerens browser åbne et ekstra vindue, efterlader man brugeren i den irriterende situation, at et - eller flere - overflødige vinduer skal lukkes.

Den situation behøver man ikke at bringe sine brugere i. Man kan ret let få sådanne ekstra vinduer til at lukke ned automatisk, når de ikke længere er 'i fokus', d.v.s. når de ikke længere er øverst på skrivebordet.

I gamle dage (før HTML 4.01 og CSS 2) kunne man blot udvide <body>-koden:

<body onblur="window.close()">

... i det dokument, som åbnes i det nye vindue. Det vil medføre, at i samme øjeblik, man skifter til et andet vindue, lukkes det ikke længere aktuelle vindue. Funktionen virker for så vidt stadig upåklageligt, der er bare den lille hage ved det, at koden til funktionen ikke validerer efter nutidens standarder.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen juli 2002
Du er her: Forsiden - html - Luk overflødige vinduer efter brug