Tabellers opbygning

I gamle dage - før css - var det almindeligt at bruge tabeller til at styre hjemmesidens indhold. Men i dag må tabellen siges kun at være beregnet til 'tabulære data', dvs. oplysninger, som det også på et stykke papir vil være naturligt at ordne i et skema.

Det kan i den forbindelse undertiden være en fordel, rundt omkring i tabellen at sammenlægge enkelte celler på tværs eller langs - det vender vi tilbage til om lidt, først skal vi have den simple tabel oprettet.

Overskrifter i tabellens kolonner

Siden er opdateret 11. 12. 2005

Øverste række celler i en tabel kan gives et anderledes udseende ved at anvende elementet <th> i stedet for <td>. Det giver en nem mulighed for at lave kolonneoverskrifter, når man skal sætte en masse data på skema. I css sættes så de ønskede formateringer for <th>:

Kolonne 1 Kolonne 2
Celle 1 Celle 2
Celle 3 Celle 4

Bemærk iøvrigt, at i en th-celle er teksten default vandret centreret, hvor den i en td-celle er venstrestillet.

<table style="border-collapse:collapse">
<tr>