Siden er opdateret 13.10.2008

Før eller siden får du brug for at skulle indsætte et javascript på din side. Denne side omhandler ikke noget specifikt script, ej heller vil det lære dig at skrive et javascript, så det fungerer. Siden fortæller dig derimod hvordan du korrekt implementerer javascript på siden, så du ikke får valideringsfejl.

Der er forskellige aspekter, er skal iagttages:

Tag højde for sidens DTD
Indsætter man javascript direkte på en html-side (inline som lige herunder eller indlejret som i næste kodeboks), skal man huske, at i xhtml skal alle definitioner skrives med små bogstaver - i html er det mindre restriktivt:
Korrekt kode i html 4.01 (store bogstaver lovlige):

<a href="http://foo.dk" onClick="doSomething()">

Samme kode tilpasset xhtml (små bogstaver påkrævet):

<a href="http://foo.dk" onclick="dosomething()">
Sæt korrekt datatype
Med datatype menes, at mange ældre scripts annoncerer at være skrevet i en bestemt version javascript, hvilket i bedste fald er værdiløst og overflødigt og i værste fald kan være direkte skadeligt for html-sidens afvikling, hvis brugerens browser ikke understøtter den valgte version. Samtidig er det påkrævet at definere datatypen:
Lad være med at definere language - i bedste fald overflødig ...:

Husk at definere datatype - påkrævet:

Validering af en ellers korrekt kodet html-side kan væltes af et inlejret javascript - ikke inline-script som vist i første kodeboks på denne side - men et fuld script. Det problem kan man komme om ved på to måder:
  1. Skjul scriptet med kommentarkode
  2. Læg scriptet eksternt.
Skjul scriptet med kommentarkode
Hvis du tilføjer noget kode lige efter scriptets starttag og lige før sluttagget, vil validatorerne ikke læse scriptet og du får ikke valideringsfejl på grund af scriptet:
/* <![CDATA[ */

/* ]]> */
</script>
Læg scriptet eksternt
Du kan lægge alt mellem <script type="text/javascript"> og </script> ud i en ekstern fil, som du giver et passende navn + endelsen .js. Derefter tilføjer du i scriptets starttag adressen på scriptfilen:
Overvej en noscript-sektion
Nogle browsere kan ikke tolke javascript og nogle brugere har blokeret for deres browsers tolkning af javascript. Dem kan man eventuelt hjælpe ved at tilføje noget information, der kun vises hvis javascriptet ikke køres:

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen oktober 2008