Dynamisk include med php

... samme side med varierende indhold

Se også:

Siden er opdateret 29. 11. 2009

Hvis en side er blevet meget lang, kan der være en ide i at 'klippe' den over i mindre bidder, som så kan hentes ind i den samme side.

Dels vil den side, som brugeren skal hente, blive kortere og downloaddtiden bliver tilsvarende reduceret og dels skal brugeren kun hente den del af siden, som der er brug for at hente.

Gå til:

Simpel metode til små sites

Denne metode indebærer en risiko for, at brugeren bevidst inkluderer ikke-tilsigtet indhold på siden og derved får adgang til materiale, han/hun ikke må se. Brug derfor ikke denne metode, hvis du har sådant materiale liggende på din server. Brug i stedet metoden på side 2

Fremgangsmåde ved opbygning:

Fjern alt sideindhold fra den oprindelige side og læg det midlertidigt i en anden fil. Lav så på det oprindelige indholds plads denne php-kode:

<?php
if(isset($_GET["page"])) $page = $_GET["page"];
else $page = "s1";  /* default indhold hvis intet er specifiseret */

include($page.".inc");
?>

Betingelsesdelen i koden herover sørger for, at hvis der bliver linket til siden uden at der er bedt om noget bestemt indhold, bliver første delelement (s1.inc) automatisk indlæst som indhold.

Derefter deler du det fjernede indhold op i mindre, logisk sammenhængende dele, som du så gemmer med filnavnene s1.inc, s2.inc, s3.inc osv.

Nu mangler du bare at etablere links til de forskellige indholdsdele, så brugeren kan vælge ønsket indhold at læse:

<a href="side.php?page=s1">Linktekst 1</a>
<a href="side.php?page=s2">Linktekst 2</a>
<a href="side.php?page=s3">Linktekst 3</a>

Jeg har bevidst ikke lavet en demo af denne metode.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen december 2005
Du er her: Forsiden - html - Dynamisk include med php