Tabellers opbygning

I gamle dage - før css - var det almindeligt at bruge tabeller til at styre hjemmesidens indhold. Men i dag må tabellen siges kun at være beregnet til 'tabulære data', dvs. oplysninger, som det også på et stykke papir vil være naturligt at ordne i et skema.

Det kan i den forbindelse undertiden være en fordel, rundt omkring i tabellen at sammenlægge enkelte celler på tværs eller langs - det vender vi tilbage til om lidt, først skal vi have den simple tabel oprettet.

Border på tabel og celler

Siden er opdateret 11. 12. 2005

Border på tabeller følger samme retningslinjer som beskrevet på siden om at lave en ny side i afsnittet om indramninger.

Dertil kommer en mulighed for at definere, at tomme tabelceller generelt ikke vises, selv om celler i tabellen i øvrigt vises med border:

Dette er celle 2
cellen til venstre er tom.
Dette er celle 3
cellen til højre er tom.

De tomme celler vises ikke. Det er gjort ved at definere i tabelerklæringen, at tomme celler skal skjules:

<table style="empty-cells:hide">
  <td>Dette er celle 2</td>
  <td>Dette er celle 3</td>
</table>

Derudover kan man, hvis sædvanlig css kun sætter border på tabellen og ikke på cellerne, i en enkelt tabels erklæring definere, at der skal være border på cellerne i den tabel:

<table border="yes">
</table>