Dynamisk include med php

... samme side med varierende indhold

Se også:

Siden er opdateret 29. 11. 2009

Hvis en side er blevet meget lang, kan der være en ide i at 'klippe' den over i mindre bidder, som så kan hentes ind i den samme side.

Dels vil den side, som brugeren skal hente, blive kortere og downloaddtiden bliver tilsvarende reduceret og dels skal brugeren kun hente den del af siden, som der er brug for at hente.

Gå til:

Sikker metode u/automatisk menu

Hvis du foretrækker at lave din menu på anden måde end den, der automatisk bliver lavet af koden på side 2, kan du undvære den del af koden, som laver den automatiske menu.

Fremgangsmåde ved opbygning:

Fremgangsmåden er stort set den samme, som hvis du vil have den automatiske menu (side 2). Lav først i toppen (over DTD) på siden dette script:

<?
$sider = array (
//'s1' => 'Side 1',
//'s2' => 'Side 2',
//'s3' => 'Side 3',
);
$code='s1'; $title=$sider[$code];  /* default indhold hvis intet er specifiseret */
$order=$_GET['page'];
if (isset($sider[$order])) {
$code=$order;
$title=$sider[$order];
$content=$code.'.inc';
?>

Forklaringen til scriptet kan du læse på side 2.

Indsæt så på det sted på din side, hvor du vil have indholdet indsat, denne kode:

<?php
include($content);
?>

Læg mærke til, at du kun har den ene kodelinje, som henter det bestilte underside. Men da du ikke har etableret en menu via php-scriptet, er du derfor nødt til at gøre det manuelt:

<a href="side.php?page=s1">Linktekst 1</a>
<a href="side.php?page=s2">Linktekst 2</a>