Åbn dokument i et nyt vindue

Genbrug popup-vinduet

Siden er opdateret 15. 8. 2006

Ved at give popup-vinduet et navn kan du genbruge det samme vindue til flere forskellige dokumenter. Det kan være nyttigt, hvis du f.eks. vil vise en række store billeder i vinduet:

Ovenstående links åbner en ny side i det samme nye vindue, hvis ikke din browser har en indstilling, som gennemtvinger et nyt vindue for hvert link.

Funktionen er lavet på den måde, at der først er etableret en ekstern javacscipt-fil global.js:

var objPopupWindow = null;

function openPopup(strUrl, strWindowName, strFeatures, iWidth, iHeight)
  if(objPopupWindow==null || objPopupWindow.closed)
    if(strFeatures==null || strFeatures.length<1)
      WindowObjectReference = window.open(strUrl, strWindowName);
    else
      WindowObjectReference = window.open(strUrl, strWindowName,
        strFeatures, iWidth, iHeight);
  else
    objPopupWindow.focus();

Så skal du bare lave de links, som brugerne skal kunne klikke på:

<ul>
<li><a href="ny-side-1.html" target="mitVindue"
onclick="openPopup(this.href, this.target, 'width=790,height=480'); return false;">Side 1</a></li>

<li><a href="ny-side-2.html" target="mitVindue"
onclick="openPopup(this.href, this.target, 'width=730,height=480'); return false;">Side 2</a></li>
</ul>

Det var så meningen, at det åbnede vindue skulle sætte størrelsen efter definitionen i linket, men pt fungerer dette kun når vinduet åbnes - ikke når en ny side indlæses i samme vindue.

Ydermere vil det åbnede popup-vindue ikke lægge sig øverst ved indlæsning af nyt indhold i samme vindue, hvis du ikke udvider <body>-tagget i de sider, der åbnes i popup'en sådan:

<body onload="window.focus();">

Endelig generes hele konceptet af, at f.eks. Firefox ofte af brugerne er indstillet til helt at blokerer for at trække popup'en frem foran, når nyt indhold er indlæst.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen oktober 2000
Du er her: Forsiden - html - Åbn dokument i et nyt vindue