Tabellers opbygning

I gamle dage - før css - var det almindeligt at bruge tabeller til at styre hjemmesidens indhold. Men i dag må tabellen siges kun at være beregnet til 'tabulære data', dvs. oplysninger, som det også på et stykke papir vil være naturligt at ordne i et skema.

Det kan i den forbindelse undertiden være en fordel, rundt omkring i tabellen at sammenlægge enkelte celler på tværs eller langs - det vender vi tilbage til om lidt, først skal vi have den simple tabel oprettet.

Tabelhead, -foot og -body

Siden er opdateret 24. 1. 2009

Har man en tabel, der er så lang, at den ved udskrift strækker sig over mere end et ark papir, kan man med fordel bruge elementet <thead> og eventuelt også <tfoot>. Men så må man også introducere elementet <body>. Ydermere bør <tfoot> indsættes før <body>.

Det har den effekt, at der øverst på hver udskriftside indsættes den samme header (overskrifter på de enkelte kolonner) og eventuelt også for neden den samme footer på alle ark.

Dato: Hvad: Udgift: Indtægt:
Klubregnskab 2004
20/11 2004 Medlemskontingent   597,00
29/11 2004 Husleje 4500,00

Kigger du på en regnskabsopstilling som den herover, kan du nemt forstille dig mange flere posteringer. Øverste og nederste række vil komme med på hver eneste udskriftside, som tabellen måtte strække sig over.

Det er kodet sådan, læg mærke til, at jeg har indsat tfoot umiddelbart efter thead. Det bevirker, at alle de rækker, der skal gentages på alle sider, er indsat i koden i en samlet blok, hvilket letter overblikket:

I css:
th {