Åbn dokument i et nyt vindue

Hvorfor nyt vindue?

Siden er opdateret 14. 7. 2006

Der kan være forskellige årsager til, at man ønsker et nyt dokument åbnet i sit eget nye vindue. Det kan være en illustration eller en hjælpetekst, som valgfrit kan hentes eller undværes.

Men det bør ikke være for at åbne et fremmed dokument, som du ikke ønsker, skal overtage det aktuelle browservindue. Det irriterer dine brugere, hvis du træffer valget for brugeren Hvis de ønsker at åbne et link i et nyt vindue, ved de også hvordan man kan gøre det.

Du skal også være forberedt på, at nogle brugere har spærret for den mulighed, at du kan åbne et nyt vindue - enten ved at nægte javascript at afvikles eller ved en 'popup-stopper' i browseren.

Årsagen til at åbne det nye vindue bør være bestemmende for, hvilken metode man benytter til at åbne vinduet.

Åbner man på brugernes vegne et nyt vindue, bør man også sørge for at få vinduet lukket igen efter brug.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen oktober 2000
Du er her: Forsiden - html - Åbn dokument i et nyt vindue