Tabellers opbygning

I gamle dage - før css - var det almindeligt at bruge tabeller til at styre hjemmesidens indhold. Men i dag må tabellen siges kun at være beregnet til 'tabulære data', dvs. oplysninger, som det også på et stykke papir vil være naturligt at ordne i et skema.

Det kan i den forbindelse undertiden være en fordel, rundt omkring i tabellen at sammenlægge enkelte celler på tværs eller langs - det vender vi tilbage til om lidt, først skal vi have den simple tabel oprettet.

Justering af tabellens dimensioner

Siden er opdateret 7. 12. 2011

Når vi nu har fået lavet tabellen med det nødvendige antal kolonner (lodret) og rækker (vandret), skal vi til at justere tabellen, så det passer til vores formål.

<table class="t100b3" cellspacing="5">
 <tr>
  <td class="c50"></td>
  <td class="hoj"></td>
 </tr>
</table>
Her er et eksempel, hvor tabellen er defineret til at fylde hele sidebredden.

Afstanden mellem de enkelte celler er sat til 5 pixels (cellspacing="5").

Afstanden fra cellevæggene til cellernes indhold er i css sat til 5 pixels (padding:5).

Cellernes indhold er i min_css-fil fastlagt topjusteret (td{vertical-align:top}).

Venstre cellers indhold er default venstrejusteret mens højre celles indhold er højrejusteret.

Tabellen er "tilsyneladende løftet" 3 pixels fra baggrunden (border:outset 3px).
Her ser du klassedefinitionen, som fra *.css-filen styrer tabellens bredde og kant: .t100b3{
border: outset 3px;
width: 100%
Her ser du klassedefinitionen, som fra *.css-filen styrer cellernes border og padding: table.t100b3 td{