Tabellers opbygning

I gamle dage - før css - var det almindeligt at bruge tabeller til at styre hjemmesidens indhold. Men i dag må tabellen siges kun at være beregnet til 'tabulære data', dvs. oplysninger, som det også på et stykke papir vil være naturligt at ordne i et skema.

Det kan i den forbindelse undertiden være en fordel, rundt omkring i tabellen at sammenlægge enkelte celler på tværs eller langs - det vender vi tilbage til om lidt, først skal vi have den simple tabel oprettet.

Kolonnegrupper og kolonner

Siden er opdateret 11. 12. 2005

Man kan definere bredden på tabelkolonner i en række ikke-viste elementer øverst i tabellen:

15% 15% 35% 35%

Du koder det sådan:

<table>
<colgroup span="4">
  <col span="2" style="width:15%;" />
  <col span="2" style="width:35%;" />
</colgroup>
<tr>
  <td>15%</td>
  <td>35%</td>
</tr>
</table>

Du ser, at colgroup-definitionen gælder for 4 kolonner (span="4") og at de 2 col-definitioner hver gælder for 2 kolonner (span="2").

Man kan godt have mere end en colgroup-definition, man skal bare sørge for, at det samlede antal definerede kolonner stemmer overens med de faktisk forekommende antal celler (td) pr. række (tr) i tabellen.

Skal du desuden gøre brug af elementerne thead, tfoot og tbody, skal du indsætte dem efter colgroup-definitionerne.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen april 2000
Du er her: Forsiden - html - Tabellers opbygning