Links - interne, eksterne eller mail

Kan man forestille sig hjemmesider uden et eneste link? Næppe, for hvordan skal man kunne komme videre fra den side. Uanset om det er til andre sider på samme site eller om det er til andre sites, så er netop links det, der gør Internet til det, vi forstår ved netop Internet:

Man klikker på et link og kommer et andet sted hen - eller henter en fil hjem.

Undgå spam

Siden er opdateret 12.12.2006

Har man en hjemmeside, er det et nærmest naturligt ønske at have sin e-mailadresse lagt på siden, så andre kan skrive til en. Det indebærer desværre i disse tider, at spampiraternes 'grønthøstere' (robotter, der skanner hjemmesider for forekomsten af emailadresser, der kan spammes) finder adressen. Kort derefter kan man i uheldige tilfælde have flere hundrede spam-mails dagligt.

Men fortvivl ikke - hvis du endnu ikke bliver tæppebombet med spam, kan du endnu nå at undgå problemet og alligevel have muligheden for at folk kan skrive til dig.

Der findes flere forskellige metoder til at undgå problemet. Hvilken, du skal/kan vælge, afhænger bl.a. af, hvilke muligheder din server tilbyder. Disse muligheder kender jeg til:

Kryptering af e-mailadressen kan ske i flere niveauer:

Den helt simple er, at du i stedet for @ i e-mailadressen skriver @. Tilsvarende kan du i stedet for . skrive .

Browsere vil automatisk oversætte til @ og ., men pt. giver det stor sikkerhed for, at din adresse ikke bliver høstet af spamerne.

Vil du opnå endnu større sikkerhed, kan du kryptere hele e-mailadressen. Du indtaster din e-mailadresse, hvorefter et script vil encode alle tegn. Til sidst kopierer du denne kode ind på din e-mailadresses plads, når du vil etablere et mail-link på din hjemmeside.

Tager du f.eks. min e-mailadresse, så vil den i krypteret form se således ud:

erik.ginner
skov@get2ne
t.dk

Indsætter du dette javascript, hvor du ville have din e-mailadresse på siden - og redigerer værdierne i bruger, domaene og topdomaene, så det passer med din adresse - vil en robot heller ikke kunne finde adressen.

bruger = 'navn'
domaene = 'domæne'
topdomaene = 'dk'
emailadresse = bruger+'@'+domaene+'.'+topdomaene
document.writeln('<a href="mailto:'+emailadresse+'">'+emailadresse+'</a>')
</script>

Se også siden om at kode en e-mailadresse. De to teknikker kan kombineres, hvis du synes.

Hvis du har mulighed for at køre asp eller php på din server, kan du vælge i stedet at bruge en serverscript-baseret formmail. Det betyder, at der slet ikke på din hjemmeside er nogen e-mailadresse, som spam-robotterne kan høste.

Diverse pirater ser aldrig det script, der indeholder din e-mailadresse og de har derfor ingen mulighed for at opsnappe din e-mailadresse.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2004
Du er her: Forsiden - html - Links