Formularer

Knapper

Siden er opdateret 7. 12. 2011

I afsnittet ovenfor viste jeg et par knapper - Send og Forfra, men der er også muligheder for at indsætte knapper på en side, uden at den sidder i en egentlig formular. Knappen skal ganske vist formelt befinde sig i en formular, hvis den skal virke, men det er en anden sag.

Knapperne anvendes til at få browseren til at foretage sig ganske bestemte ting. Jeg kan nævne sådan noget som at

Man laver knappen på den måde, at man i en lille formular erklærer knappen og definerer, hvad knappen skal afstedkomme:

En sådan browsergenereret knap kan du også selv bestemme faven på. Det gør du helt enkelt ved at sætte noget inline-css ind i knappen. Eller du definerer i externt css, at formularknapper skal have en bestemt farve:

Det giver - som du sikkert gætter - en blå knap med gul tekst.

Det virker desværre bare ikke i Opera før version 7

En knap kan også laves som et billede:

At lave et input som et billede kan - som du ser det her - virke som overkill (hvorfor ikke bare lave et billede og sætte et link på?), men skal du bruge en knapfunktion i en eksisterende formular og vil du ikke se på de browser-genererede knapper, kan du bruge denne løsning.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2000
Du er her: Forsiden - html - Formularer