Links - interne, eksterne eller mail

Kan man forestille sig hjemmesider uden et eneste link? Næppe, for hvordan skal man kunne komme videre fra den side. Uanset om det er til andre sider på samme site eller om det er til andre sites, så er netop links det, der gør Internet til det, vi forstår ved netop Internet:

Man klikker på et link og kommer et andet sted hen - eller henter en fil hjem.

Mail-links

Siden er opdateret 10. 12. 2005

Hvis du vil give dine brugere mulighed for at kontakte dig via e-mail, kan du lave et mail-link på din side. Du kan som ved url-links vælge frit mellem tekst og et billede som objekt at lægge mail-linket på.

<a href="navn@domæne.dk">Mail</a>

Som en lille finte, der gør det meget svært for pirater at hente din e-mailadresse fra siden og derefter overøse dig med spam, kan du skrive tegnene @ og punktum som kode. Virkningen vil stadig være, at dine brugere kan maile til dig, men piraternes skannere kan ikke (d.d.) genkende teksten som en e-mailadresse:

<a href="mailto:navn&#64;domæne&#46;dk">Mail</a>

Du kan også gøre, så det er dit navn, som står i adressefeltet i stedet for din e-mailadresse. Adressen er så bare skjult under navnet. Du koder det så på denne måde:

<a href="mailto:Dit navn<navn&#64;domæne&#46;dk>">Mail</a>

Endelig har du mulighed for at forudindsætte et emne og eventuelt også noget indhold i mailen. Emne indsættes ved at tilføje parameteren ?subject= og indhold indsættes ved at tilføje parameteren body=:

<a href="mailto:Dit navn<navn&#64;domæne&#46;dk>?subject=Tilmelding til postliste&body=Jeg vil gerne fremover modtage 'Nyhedsbrev fra Hjemmesideskolen'">Postliste</a>

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2004
Du er her: Forsiden - html - Links