Tekstformatering i HTML

Man er næppe kommet ret langt i sit arbejde med at lave en hjemmeside, før behovet for at kunne styre skriftstørrelser, fonte, afsnit og overskrifter melder sig. Det er netop emnet for denne side.

Afsnit

Siden er opdateret 12. 12. 2005

Når der skal laves afsnitinddeling af tekst (f.eks. for at gøre den lettere at læse), er der 2 muligheder.

Den officielle metode er at lade hvert enkelt afsnit omslutte af tagget <p>...</p>.

En anden mulighed er at indsætte et dobbelt tvunget linjeskift <br><br> der, hvor du vil lave en blank linje for at adskille teksten i læsevenlige småbidder.

Denne metode er måske ikke lige så smart rent teknisk, men den er lettere at arbejde med, fordi du ikke hele tiden skal tilbage til starten af et afsnit for at indsætte starttagget <p>, når du vil opdele teksten.

Du sætter så bare en <p> før al teksten og en </p> efter al teksten.

Som standard er afsnit venstrejusteret, men hvis du f.eks. vil lave dine sider med lige margener også i højre side, skal du i din *.css-fil (eller dit stylesheet) lave denne definition:

p{
text-align: justify

Du kan også i stedet for justify vælge parametrene center eller right som resulterer i, at teksten bliver centreret eller højre margen bliver lige.

På mine kursussider er teksten venstrejusteret og ordmellemrummene har fast bredde. Nedenfor har jeg lavet en tekststump med lige margener. Du kan du se i dette teksteksempel, hvordan ordmellemrummene flere steder er blevet strukket, for at tilpasse linjelængden til vinduesbredden:

Et særlig tag til specielle afsnit, er det til at angive citerede tekstafsnit. Tagget ser således ud:

<blockquote><p>.....</p></blockquote>

Hvis du i dette tag indsætter en tekst, så det ser således ud:

Citat:
<blockquote><p>Interdum volgus rectum videt, est ubi peccat. Si veteres ita miratur laudatque poetas, ut nihil anteferat, nihil illis comparet, errat. Si quaedam nimis antique, si peraque dure dicere credit eos, ignave multa fatetur, et sapit et mecum facit et Iova iudicat aequo.Non equidem insector delendave carmina Livi esse reor, memini quae plagosum mihi parvo Orbilium dictare; sed emendata videri pulchraque et exactis minimum distantia miror.</p></blockquote>

vil det få dette resultat:

Citat:

Læg mærke til, at der ikke skal indsættes et tvungent linjeskift før eller efter citationsblokken - den kommer automatisk. Til gengæld skal du afslutte teksten før citationsblokken med </p> og starte ny tekst efter citationsblokken med <p>.

Endelig findes et tag, som er beregnet til at kunne indsætte forud-formateret tekst uden at behøve at skulle redigere i teksten for at bibeholde tvungne linjeskift, tomme linjer, tabuleringer m.m. De fleste browsere gengiver som standard forudformateret tekst med en monospaced font - se afsnittet om skrifttyper.

Tagget til at præformatere tekst ser sådan ud:

<pre>Noget

præformateret   tekst</pre>

Skulle du lave noget tilsvarende, uden at bruge taggen <pre>, var du nødt til at indsætte tvungne tomme linjer og tvungne ekstre ordmellemrum. Koden ville så blive sådan:

Noget<br /><br />
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;præformateret&nbsp;&nbsp;&nbsp;tekst