Formularer

Formularens ydre

Siden er opdateret 12. 12. 2005

Hver gang du vil indsætte en knap, en dropdown-menu eller et inputfelt på din hjemmeside, skal den lægges ind i en formular. Dette er krævet, dels for at siden kan validere og dels fordi ikke alle browsere tillader funktionen at virke, hvis den ikke er lagt ind i en formular.

Men det er selvfølgelig ikke nok at se, hvordan en formular kan tage sig ud. Det er også meget rart at vide, hvordan man koder en formular, så det kigger vi på i små bidder - det er ret omfattende.

<form method="post" action="[kald til et script, som behandler data fra formularen]">
....
</form>

Formularen startes med koden <form. Der skal indsættes et par attributter method og action.

Attributten method kan tildeles parametrene post eller get. For det meste bruges post, hvis det er en mailformular, ellers kan man bruge get.

Attributten action kan f.eks. tilføjes en parameter, der sender indput fra formularen til et cgi-script på serveren. Dette script behandler så data fra formularen og videresender dem i henhold til instruktioner givet i nogle skjulte inputfelter i formularen.

Inde i formularen skal indholdet lægges i en 'container' af en slags. Det kan være et fieldset som vist på denne side. Eller det kan være en <div>, en <p> eller et <object>.

Formularen afsluttes med </form>. Husk også - i den rigtige rækkefølge - at få lukket de tags, du har åbnet i toppen af formularen (</div> og </fieldset> eller </p>, </object> eller </table>).

Jeg har lavet en 'live' demo af en formular med cgi-behandling af det indtastede. Siden viser nogle forskellige udbyderes kald til deres cgi-script.

Vær opmærksom på, at hvis du gør anvendelse af cgi, skal du beskytte din email-adresse mod spamrobotternes hærgen ved at kryptere mailadressen!

En anden mulig parameter til action er modtagerens email-adresse:

<form method="post" action="mailto:navn@domæne.dk">

Bruger du denne parameter (selvfølgelig tilrettet til den ønskede email-adresse), åbner formularen brugerens mailprogram ved submit. Mailen sendes så endeligt derfra.

Jeg har lavet en 'live' demo af en formular med mailprogrambehandling af det indtastede.

På denne demoside har jeg ved hjælp af et javascipt (vist på siden) lavet en beskyttelse mod spamrobotternes hærgen.

Endelig kan man som parameter til action anføre et asp- eller php-script. Derved kan man sikre sig mod at spamrobotter kan 'få fingre i' den email-adresse, der skal modtage mailen.

Jeg har lavet en 'live' demo af en formular med asp-behandling af det indtastede.

Jeg har lavet en 'live' demo af en formular med php-behandling af det indtastede.

Valid XHTML og CSS / Copyright © Hjemmesideskolen januar 2000
Du er her: Forsiden - html - Formularer